Історія винаходу мобільного телефону |
Мартін Купер |
Перехожі дуже дивувалися і не розуміли , що відбувається : до появи комерційної стільникової телефонії залишалося ще 10 років.
Власне кажучи , основні принципи мобільної телефонії - використання частот багатьма абонентами , передача дзвінка від одного телефону до іншої - були розроблені в знаменитих лабораторіях Белла ще в 1946 р. Але лише наприкінці 1960-х рр. . ці розробки викликали реальний інтерес у AT & T ( власник Bell Labs ) і конкурентів з Motorola.
AT & T , що пропонувала американцям оренду автомобільних радіостанцій , вирішила і стільникову телефонію розвивати в тому ж стилі. Пристрій вагою близько 12 кг розміщувалося в багажнику машини , пульт управління і трубку виносили в салон , а заради антени доводилося продірявити дах машини . Зате цей пристрій працював , і його власникам не доводилося тягати тяжкості в руках.
Менеджери Motorola вирішили знайти нову нішу на ринку. Син засновника компанії Роберт Гелвін , на початку 70- х обіймав посаду виконавчого директора , виділив $ 15 млн і звелів підлеглим протягом 10 років створити пристрій, який користувач зможе носити з собою. Окрилені підлеглі представили проект вже через три дні , а через два місяців видали працюючий прототип .
Мартін Купер |
Техніка була явно недопрацьована . Але її творцям треба було поспішати. Федеральна комісія із зв'язку США вже розглядала проекти постанов , що регулюють зароджується стільникову телефонію . На порядку денному стояло питання про виділення частот , зав'язалася дискусія про допустимі потужностях . Керівники Motorola дуже боялися , що все буде зроблено під потреби AT & T. Їм треба було показати , що пішохідна стільниковий телефонія вже існує , що вони теж гравці на ринку .
Отже , 3 квітня 1973 р., гуляючи вулицями Манхеттена , Мартін Купер зробив кілька дзвінків . Як ви думаєте , кому він подзвонив в першу чергу? Звичайно ж , конкурентам .
Це був один хлопець з AT & T , просував телефони для автомобілів , - розповідає Купер 30 років по тому в інтерв'ю San Francisco Chronicle . - Його звали Джоел Ейнджел . Я подзвонив йому , і розповів , що дзвоню з вулиці , з справжнього ручного стільникового телефону. Я не пам'ятаю , що він відповів . Але ви знаєте, я чув , як скриплять його зуби.
Чи добре було чутно ? - Поцікавився кореспондент .
Просто чудово , - відповів першовідкривач . - У нас була одна базова станція і один мобільних телефон , так що чутність була відмінною. Це зараз оператори намагаються засунути величезну кількість розмов в один частотний канал. Природно , це позначається на якості.
Після бесіди з конкурентами з AT & T Купер почав дзвонити кореспондентам . Я зробив багато дзвінків , - згадує він , на цей раз в інтерв'ю Cellular News . - Пам'ятаю , як я перетинав вулицю , розмовляючи з репотером радіо Нью - Йорка. - Одна з найбільш ризикованих речей , що я робив у житті . Загалом - типова PR акція.
Завдання було виконано , громадську думку і профільне відомство розбурхали . У AT & T відібрали шматочок монополії . А перший комерційний стільниковий телефон з'явився на ринку тільки через десять років , 6 березня 1983 Він важив набагато менше прототипу , всього півкіло , - і продавався за три з половиною тисячі доларів.
І ще сім років минуло , перш ніж кількість абонентів мобільного зв'язку в Сполучених Штатах досягло одного мільйона . Сьогодні не рідкість стільникові трубки масою менше 100 р. Кількість абонентів мобільного зв'язку в усьому світі , за даними Gartner Dataquest , зараз становить близько 1 млрд. У минулому році в світі було продано близько 423 млн. стільникових трубок. В окремих країнах , цим видом комунікацій користуються більше 80 % населення. У Росії , за даними агентства Json & Partners , кількість клієнтів стільникових компаній нещодавно досягла 20 млн. і до кінця нинішнього року може подолати тридцятимільйонну межу. (дані на 2002 рік)
А Мартін Купер сьогодні керує маленькою приватною фірмою ArrayComm , яка просуває на ринок власну технологію швидкого бездротового Інтернету . Він докладно розповідає про свою нову роботу всім кореспондентам , з якими розмовляє з приводу 30- річчя першого дзвінка. Так що ювілей бесіди Купера з Ейнджел , як і сам той історичний дзвінок , в чому є піарівській акцією . Втім , з ювілеями завжди так.
У 2003 році виповнилося 30 років з моменту створення стільникового телефону. Ймовірно , жодна інша сучасна технологія так довго не пробивалася до споживача. З моменту створення нової технології зв'язку і до моменту отримання дозволу на її комерційне використання пройшло 37 років.
Як повідомляє Washington ProFile , ідея стільникового телефонного зв'язку з'явилася у компанії AT & T Bell Labs ще в 1946 році. Тоді ця фірма створила перший в світі радіотелефонний сервіс: це був гібрид телефону і радіопередавача - за допомогою радіостанції , встановленої в машині , можна було передати сигнал на АТС і зробити звичайний телефонний дзвінок. Дзвінок на радіотелефон здійснювався значно складнішим шляхом : абоненту необхідно було подзвонити на телефонну станцію і повідомити номер телефону , встановленого в машині. Говорити одночасно було неможливо: зв'язок відбувалася як у звичайних радіостанціях того часу - для того щоб говорити , треба було натиснути кнопку і відпустити її , щоб почути у відповідь повідомлення . Можливості радіотелефонів були обмежені : заважали перешкоди і невеликий радіус дії радіостанції .
До початку 1960- х років багато компаній відмовлялися проводити дослідження в області створення стільникового зв'язку , оскільки приходили до висновку , що , в принципі , неможливо створити компактний стільниковий телефонний апарат . Їх також зупиняв досвід AT & T , яка в 1947 році створила систему дорожнього сервісу - вона пропонувала радіотелефони бізнесменам і водіям , постійно здійснював поїздки між Нью - Йорком і Бостоном . Після п'яти років роботи цей сервіс закрився через нестачу клієнтів. Мережі радіотелефонів були створені у ряді міст США , але в більшості випадків вони не досягали помітного комерційного успіху.
Близько десяти років AT & T Bell Labs і Motorola вели дослідження паралельно. Motorola зуміла швидше добитися успіху і перемогла. На розробку першої моделі стільникового телефону вона затратила 15 років і величезну суму - $ 100 млн. У квітні 1973 року інженер Мартін Купер , співробітник компанії Motorola , подзвонив з нью - йоркської вулиці в офіс компанії AT & T Bell Labs і попросив до телефону главу дослідницького відділу Джоеля Енгеля . Купер тримав в руках перший зразок діючого мобільного телефону і стояв поблизу першої стільникової антени , встановленої на одному з нью - йоркських хмарочосів. Після цього Купер відправився на прес -конференцію , організовану Motorola , щоб повідомити про досягнутий успіх журналістам. Це був перший дзвінок, здійснений з стільникового телефону і він , фактично , став початком нової епохи в галузі телекомунікацій.
Motorola першою почала масовий випуск мобільних телефонів і на довгий час стала законодавцем мод в світі бездротового телефонного зв'язку. Успіх стільникових телефонів був приголомшуючим . Телефонні компанії не могли надати телефони всім бажаючим , тому що їхні можливості були обмежені недостатньою кількістю частот , потужностями АТС і недостатньою кількістю стільникових передавачів . Приміром , компанія Bell System , що створила свою модель стільникового телефону на півроку пізніше Motorola , в 1978 році в Нью - Йорку мала 545 клієнтів , а ще 3.7 тис. стояли в черзі на покупку. У масштабах США в черзі на покупку стояли 20 тис. клієнтів Bell System , їм було повідомлено , що період очікування може зайняти 5-10 років.
Проте вже в 1983 році в світі налічувалося 1 млн. абонентів , у 1990 році - 11 млн. Поширення стільникових технологій зробило цей сервіс все більш дешевим , якісним і доступним. У результаті , за даними Міжнародного телекомунікаційного союзу International Telecommunication Union , в 1995 році в світі налічувалося вже 90.7 млн. власників стільникових телефонів , за наступні шість років їх кількість зросла більш, ніж у 10 разів - до 956.4 млн. Станом на вересень 2003 , в світі налічувалося 1.29 млрд. користувачів трубок. Передбачається , що до 2007 року їх кількість збільшиться майже вдвічі і перевищить 2.15 млрд.
0 коментарі:
Дописати коментар